NYHETER

Fredag, 4.november 2010

PÅ SIDENE:       Nyheter

-----------------------------------------------------------------------------

Fortsatt ledige uker til det populære SKREIFISKET  i mars/april!

.............................................................................................................

www.fiskarboden.no

Ny 16 siders brosjyre kom ut i oktober 2010!

--------------------------------------------

Skreifisket i mars 2010.

Et eldorado av et fiske utspant seg i de dagene Kjetil Langvatn og meg selv var ute på havet under skreifisket i år. Aldri før hadde vi vært i nærheten av så mye stor fisk som under dette fisket.

Det må jo sies at det var spenning fra start til slutt, uansett om det ble tatt store mengder. Vi satte tilbake all fisk vi ikke skulle spise, da vi lot torsken trykkblåse ut lufta så den kunne svømme tilbake til dypet igjen. Denne metoden blir brukt mer og mer her oppe , da ingen har bruk for å ta opp mer fisk enn det en kan spise opp.

Ca. 20 skrei over 20 kg. ble veid inn. Derimot fikk vi et tresifret tall med torsk over 10 kg hver oss. All fisk ble tatt på fire og en halv fiskedag, da de resterende dager ble landligge p.g.a. sterk vind. Alikevell var de fiskedagene vi fikk ute av beste slag. Nydelig vær!

--------------------------------------------

Fiskarboden Jakt og Fiskecamp på Sørøya, hadde egen stand på årets Villmarksmesse i Lillestrøm i tiden 8. - 11. april 2010.

Det ble vist fiskefilm fra Sørøya!

----------------------------------------

Fredag, 23. juli

Nå blir det hjemmesitterkvelder i Mysen fram til onsdag 29. juli. Da bærer det løs igjen nordover til Sørøya, der jeg bl. a. skal guide 3 polakker i en uke. Familien skal også oppover disse dagene.

Sørøya:

Siste kvelden ble lagt til et lite fjellvann ikke langt fra Sørvær. Jeg fikk 3 ørret av passe fin størrelse slik at det ble steking og nattmat.

Det ble en superstart på torsken de første 5 minuttene rett utenfor havnen.  En på 17 kg. og en på nesten 20 kg.

Begge på pilk!

De neste to dagene ble det svært lite fiske og med desto mere regn og sterk vind. Man det ble tatt Steinbit på 5 kg. like ved moloen.

Været på Sørøya til en hver tid........ :   skriv inn SØRVÆR og sjekk været

Ikke hver dag en finner bilde av seg selv på amerikanske matsider m.m. i forbindelse med Valentindagen !

Tirsdag, 9. juni

Sol fra skyfri himmel. De andre gjestene mine reiste i går. Nå var jeg alene i båt på vei ut til "REIS" , et av de bedre torskeplassene her ved Sørøya. Var der ved 2-tiden og fisket fram til kl. 2100. Vurderte faktisk å bli et par dager ekstra, men var så sliten av å dra stortorsk , at kroppen nektet!

Hvorfor, vil mange si. Orker man ikke å sveive opp fisken man får?   ........... Det har ikke noe med selve sveivingen å gjøre, men les videre for å skjønne det!

Jeg tok ca. 30 torsker over 10 kg.      Ca. 7 stk. over 15 kg.        3 stk. over 20 kg   ........    og  + 2 stk.som var "Megastore" og som slet seg av hel sei på kroken før jeg fikk de på kleppen!

Dette var faktisk det råeste jeg har gjort her oppe!..... Skreifisket iberegnet!

Jeg tok VHF-radioen og fortalte de andre havfiskerne om det eventyret som var på "REIS", men de skulle  kun fiske etter kveite den siste dagen de var her oppe. Dermed var jeg alene om dette, synd, ....men slik ble det. Kun en fisk ble tatt på land, og den fikk vår kjære bussjåfør.... Ragnar. Den veide 18 kg.

Søndag, 7. juni

De to første dagene hadde vi til tider snøvær og en del vind. Allikevel ble det et par turer på havet. Det var kaldt og bare 3 - 4 grader på dagen. Da uteble fisken på vanlige fiskeplasser. Torsken stoppet på 11 kg., mens det ble tatt flere flotte steinbit med en topp på over 6 kg. En av gutta hadde på noen flotte røyer på mellom 0,5 og  1 kg., men de slet seg av føre de kom opp på fast grunn. En annen gikk hver dag i fjellvann etter ørret, men feil vindretning og kulde gjorde fisket nyteløst.

Derimot ble det bygget 2 nye sløyebord samt et tak på 3 x 4 meter ut fra bakveggen på Fiskarboden.

Men ser vi litt på de som fisket døgnet rundt her oppe , så ble det i går tatt tre torsker over 20 kg. Den største over 26 kg.

Alle de andre reiser hjem i morgen, mens jeg blir her fram til onsdagen.

xxxxxxxxxx

Litt over et døgn igjen til avreise til .....Sørøya....- igjen!

Dagrapporter vil komme her;

NB!

Nytt om Fiskarbodens hjemmeside  ( www.fiskarboden.no )

I løpet av sommeren vil det komme en helt ny type hjemmeside for Fiskarboden  oppe på Sørøya. Der kan det leses nyheter fra stedet samt at det vil være en gjestebok, der gjester og andre kan kommunisere. Bilder vil også kunne legges ut fra fiskere etter innsending m.m.    I tillegg vil det bli muligheter for dirrekte bokking av Fiskarboden da også med båt, eller for leie av hytta i forbindelse med småviltjakt fra 10. september og fram til 15. mars.

Booking for fiske tar først til  1. januar 2010, og gjelder i det da inneværende år.

Mere om dette vil komme noe senere , da siden vil bli ferdig lagt ut i løpet av juli mnd.

Gode fiskevann

Ved neste tur opp til sørøya  4/6 , - skal et knippe med tipsede ørretvann utforskes mellom slagene på havet. Da er det snakk om vann som huser kilosfisk. Selv har jeg sett bilder av meget stor og pen ørret tatt i disse vann. Problemet kan bli at det da er nesten 2 mnd. for tidlig i sesongen til slikt fiske. Først i månedsskiftet juli/august begynner ørreten for alvor å ta i.

Endelig på plass på Sørøya!    (Dessverre går det dårlig med å legge ut bilder over mobilt bredbånd) !

Dag 1 ( søndag )

Turen opp med en ny båt gikk utmerket, og etter tre dager kunne en sliten sjåfør parkere bil og båt fremme i Sørvær. Det meste av snøen her er gått bort og det samme med isen på de flotte vannene. Det var egentlig litt synd, siden vi hadde tatt med oss en del agn for isfiske etter røye. Lørdag kveld ved 20-tiden var vi framme. Idag søndag er det regnvær og i påvente av å få hjelp til å sjøsette flytebrygga samt å sette ut båten , blir det litt titting på et par nye fiskevideoer , bl. a. fra Sørøya. Håper vi får alt på plass i morgen.

Dag 2 ( mandag )

Dagen startet med å hilse på gjestene fra Litauen som nå bor i Fiskarboden. Så gikk vi løs på de store utfordringene. Først sjøsatte vi båten, og det gikk bra. Så var det å få traktorkjøreren til å hente flytebrygga ved hytta og kjøre den til fiskemottaket. Der sto havnesjefen klar med den store krana for å heise flytebrygga ned på sjøen. Da var det jeg skulle teste både meg selv og båten. Den store flytebrygga skulle bukseres innover i havnebassenget , mellom fiskesjarker og alle de fortøyningsblåser som var utsatt i tillegg. Det må da også sies at det blåste en del på denne tiden av dagen.

Men, ..... det gikk utrolig bra etter at jeg etter litt problem med manøvreringen i starten da jeg kjoret meg fast til bryggesiden, fant ut at det gikk bedre med å slepe den på gammelt vis. Så ble ankere og vaiere festet og den lange langgangen festet ut til brygga. Etter et par timer var alt klart uten noe vansker i det hele tatt.

Da ble den nye "handicaprampa" festet på toppen av fjellet og ut til langgange, og alt var på plass! ( Vi følte at vi kunne ta en "lille en" til kvelds.  Ved femtiden på ettermiddagen gikk Terje, Halgeir, Gunnar og meg selv i båten med kurs for Runningen og fiske på toppen.  Senere satte vi kursen innover mot område ved Kamøbåen m.fl. Alle fikk torsker over 10 kilo og med et par stk. mellom 13 - 14kg. I morgen kommer nye sjanser og rapporter!

Dag 3 ( tirsdag )

Det var havblikk og god varme i dag da vi la ut på en ny dags fiske.Vi tok for oss alle de kjente plassene i en radius fra Sørvær. Det viste seg at vi måtte ganske langt ut for å få de torskene som paserte 10 kg. Men da kom dem opp i tur og orden også. Vi fikk Torsker opp til 14kg., Sei på 2kg., brosmer og hyse. Gunnar fikk på en megatorsk som forsvant med trippelkroken som takk! Ellers hadde Terje en stor kveite som fulgte med helt opp og deretter gikk ned til bunnen igjen. Den fulgte vi på ekkoloddet tilbake.

Vi var ute det meste av dagen og kom inn ved 21-tiden på kvelden, ganske slitene, eller var det jeg som følte det mest?

Jeg hadde glemt å ta på meg flyteboksa og frøys noe skikkelig nedentil. Det ødela en del av dagen for meg og ryggen slo litt krøll på seg som svar på nettopp dette.

Dag 4 (onsdag )

Dagen startet med et fantastisk vær. Blå himmel og god temperatur hele dagen. En del praktiske ting ble ordnet for at det skal gå riktig for seg ved utbygging av hytta på baksiden. Det skal bygges et nytt sløyebord med et stort tak over. Naboer og kommunen har vært inne og godkjent byggesaken på forhånd. Nå skal alle papirene leveres og saken avklares.

Fisket i dag ble kjempebra, men vekta kom ikke over 12 kg. på torsken. Vi fant plasser som viste at det også kan være rødt over loddet selv utenfor skreifisketider. Også kjempestimer av sei på 3 - 4 kg. spisset dagens fiske med noen store torsker ispedd.

Dag 5 ( torsdag )

En dag som for oss to fra Østlandet endte på land med div. jobbing. Mens trøndera prøvde seg en times tid rett utenfor moloen uten hell. Det blåste litt for mye og båten driftet tilsvarende bortover. Nabovarsel og andre kommunale papirer ble levert tilbake og bygging ble godkjent og kunne starte omgående. Nå må selve byggingen vente noen uker til alle materialer er skaffet til veie. Halgeir og sønnen Terje tok jobben med å skifte gir og motorolje på båtmotoren da den allerede hadde gått sine 20 timer i sjøen her oppe.

Dag 6 ( fredag )

Atter en flott dag med tindrende blå himmel og havblikk utover dagen. Fisken hadde flyttet seg fra plassene fra i går, men du verden for fiske vi fikk da vi endelig traff på den på enkelte grunnbakker langt ute ved Reis. Også andre bakker ned mot 110m hadde stor torsk. Halgeir satte på nytt pers med dagens største torsk som i land veide hele 20,5 kg. Det er trolig ny bestenotering her i Sørvær nå etter at sesongen så smått har kommet i gang. I morgen kl. 0500 reiser Halgeir og Terje hjem til Nord-Trøndelag igjen, mens Gunnar og jeg blir i fiskeeldoradoet fram til onsdag morgen. Vi håper nå at fisket og været bare fortsetter ..................

Dag 7 ( lørdag )

Vi tok en dag fri fra havfisket, da det ble bytte av overnattingssted for oss.

Dag 8 (søndag )

Endelig fikk vi en tur helt ut til Storskalttaran, ca. 5 mil ut i havet. Gunnar fikk en torsk på 15 kg. mens jeg fikk 2 stk. kveiter som topper på en fantastisk dag. Det ble derfor en slitsom kveld for oss etter at vi kom inn til havnen. All fisk skulle tilbredes for nedfrysingm.m.

Dag 9 ( mandag )

En dag som ikke var helt lik gårsdagen. I dag var det vind og regn som gjorde at de aller fleste havfiskerne var på land her oppe. Vi satt i Fiskarboden og hygget oss så godt vi kunne med å leke oss med fiskeutstyret.

NB! Hvis noen lurte på hvor små kveitene fra i går var , siden jeg ikke skrev det, ... - ja så slo de vekta helt ned til 5 og 6 kg. (Herlig bare å få dem på blå gummisjadder)

Dag 10 (tirsdag )

Vi prøvde å komme oss på havet, men vind med en del regnbyger gjorde det svært vanskelig å komme utenfor øyene ved havna. Dermed snudde vi båten og reiste inn igjen for å forbrede pakkingen for avreise neste dag.

xxxxxxxxxx

Siste nytt om transport og utstyr:

Avreisen blir 30. april. Videre kjører vi innom Aronettverftet og henter båten på vei nordover gjennom Nord-Sverige. Turen går fra Happaranda og rett fram helt til Skibotn. Dette for å unngå det snøføret som i disse dager kan lage trøbbel for bil og tung henger uten 4x4. Forhåpentlig vis forsinker det bare turen med ca. 3 timer? Uansett skal vi ha 2 overnattinger på turen, da vi ikke vil kjøre om natten. Nytt blir at båten vil kunne brukes til trolling. Motorisert trollingutstyr fraktes opp samtidig og vil bli utprøvd en av de første fiskedagene.

Ny båt og tur til Sørøya.

Tirsdag 28.april går turen bortover til Arronetfabrikken, da den nye båten skal hentes og fraktes tilbake til Mysen. 1. mai går så den lange ferden nordover  med båt og en nyere langgang til flytebrygga. Denne er av galvanisert stål og har rekke på begge sider. Egentlig er det en slik handikapleider. Denne skal erstatte den gamle som er noe usikker og farlig å ferdes på i regnvær. Treplankene her ble svært glatte under våt tilstand. Nytt på arronetbåten blir at det er montert en ramme på dekk forran som fiskekasser settes oppi., slik at de ikke sklir rundt på dekk. Samtidig er denne ramma slik laget at den også passer til å sitte på/inntil for de som står forran i båten og fisker. Faktisk kan denne fungere som en god støtte  for de to foran i båten. Det blir jo slitsomt å stå hele tiden der, særlig hvis det er litt sjøgang. Det blir interessant å prøve ut dette uansett.

Alt skal være på plass til den 13. mai, da de første gjestene kommer til Fiskarboden i Sørvær! Samme dag reiser jeg hjem sammen med mine tre medhjelpere som er Gunnar Haulan, Halgeir Bredesen, samt hans sønn.  Vel, ....- Det blir jo en ukes fiske også under oppholdet, skulle bare mangle når vi først reiser opp så langt.  Vi har alle en forventet PB på kveite denne gangen. Tidspunktet er jo det beste for nettopp de store på denne turen. For ikke å glemme bort en tur inn på et røyevann mens isen ennå er farbar.Har gjort oppservasjoner på et spesiellt vann inne på fjellet sist høst, der vakene etter fisk var formidable. Det bare spørs om det lar seg gjøre å bli fraktet dit med snøskuter, eller om en må ha litt is i magen og vente til august og prøve sommerfisket isteden. Maggot og mark blir uansett med i bagasjen på denne turen i mai.

Nytt NM i havfiske!

Denne gangen arrangerer vi i Båstad Havfiskeklubb et NM i tynnline. Stedet blir fra Sjøtorget i  Drøbak, og  datoen blir i helgen 25. - 26. april 2009. Pr. i dag er 107 fiskere påmeldt.Det blir mange flotte gavepremier i tillegg til vanlig premiering i år!

Se også under:   www.baastadhavfiskeklubb.no

xxxxxxxxxx

Så er den første fisketuren endelig over oppe på Sørøya, og hvilket fiske det ble.........!

10. - 18. mars og SKREIFISKE

Forventningene var store allerede før avreise med fly. De siste dagene hadde yrkesfiskere tatt megatorsker både i Havet og inne i Breivikfjorden.

Den første dagen gikk for det meste til å sjøsette alle Jimmys båter, siden dette var hans første gruppe for året, der han hadde samlet en gruppe venner som skulle innlede sesongen i nord.Yrkesfiskerne hadde fått forbud mot å levere mere fisk på fiskemottaket og det ble til vår favør ved at det ikke lå et eneste garn inne i Breivikfjorden. Kun 3 - 4 liner var fortsatt ute, men til ingen hinder for våres 2 båter. Det skulle vise seg å bli vanskelig å finne de store torskene på ekkoloddet, da det var så uendelig mye torsk i stimene. Fisken kunne stå i en høyde på 35m. og gikk helt ned til bunnen på 90meters dybde.Og ikke nok med det, men dette store feltet med fisk var på hele 1,7 sjømil langt!  Det ble de mellomstore og "små" torskene som svømte raskest som til stadighet satt på gummisjadden eller Svenskepilken. De største mengdene med fisk, lå på størelse 3 - 7kg.  Så kom de som var mellom 7 - 13 kg. samt de fra 13 - 19kg. og så den gruppe fisk alle vil ha, ... de over 20kg.

Jeg selv stoppet på ca. 18,5 kg., mens Hallgeir lå på ca.17kg.    Den største fisken som ble tatt av oss 8 som var oppover lå på 28,7 kg.    Det ble to dager på land p.g.a. dårlig vær helt på slutten av oppholdet. Det ble allikevel et flott opphold på Krane Brygge i Breivikbotn og under Nordic Sea Angling.

Takk Jimmy!

Bildet :  Christer Mortensson med turens største torsk, 28,7 kg.

Sørøyas ivrigste og mest trofaste havfisker : Christer Mortensson

Vi treffes igjen nå den 10. mars under skreifisket i Breivikfjorden. Aldri har jeg truffet en fisker som er så intenst ivrig etter å fiske eller å gå etter rekorder. Det være seg  alt fra camp-rekorder til verdensrekorder.Det er ingen over og ingen ved siden! I år er det jeg som er i angrepsposisjon og gjerne vil prøve å tukte ham. Måtte hell og lykke stå meg bi!

En kjempesesong med FISKARBODEN i SØRVÆR er over.

Den første utleiesesongen er nå forbi. Det ble en over all forventning bra sesong, med fullt belegg alle ukene fra mai til oktober. Fra midten av september og utover høsten og vinteren er det jegere og småvilt som gjelder. Heller ikke her er det mangel på interesse., men her er det plasser for de som elsker småviltjakt i et av Norges beste småviltterreng. (HARE OG RYPE)

xxxxxxxxxx

Årets siste tur til SØRØYA!

Kom opp på torsdag, 11. september. Skal bli her i 2 - 3 uker, før jeg tar Toyotan hjem igjen.  Fredag ble det en tur på Råsa, der jeg fikk en torsk på 18,3 kg. Men ble smågutt da de annsatte fra Arronetfabrikken tok torsker på 24 og 29,5 kg.  i helgen ble det så tatt en del hyse og sei. Vi lå også en dag å fisket på uer i megaklassen men det stoppet på min fisk på 3 kg. som den største av oss.  Mandag traff vi på et sinnsykt fiske etter storsei på 4 -5 kg. Vi kunne tatt uendelige mengder, men hadde ikke bruk for den.

I dag tirsdag, tok jeg fri fra havfiske og gikk mig en tur opp i fjellet med sekk og fiskestang. Ingen fisk ble tatt på sluk. Skulle nok ha hatt med dupp og mark!

xxxxxxxxxx

Jubileumstur ( 25 år ) for Båstad Havfiskeklubb til Sørøya, ble en opplevelse!

Det ble fire flotte dager på havet med sol og flatt hav føre vinden ødela for de to siste dagers fiske. Selv om stortorsken uteble sett med optimistiske  øyne på avreisedagen, klarte vi å lure opp to store kveiter, samt en flekksteinbit i megastørelse

Arne Reitan    : Kveite på 40 kg.

Odd Larsson  : Kveite på 23,10 kg.

Arne Reitan med sin klubbrekord på FLEKKSTEINBIT. - 16,15 kg.

Flere klubbreferater kommer på   www.baastadhavfiskeklubb.no

Det blir egen båt oppe på FISKARBODEN, på Sørøya!

Bestilling av ny båt er på vei til Sverige. Dermed blir det en 23,5 fot Arronet i aluminium. Utstyrt med en Honda 135 HK skal den kunne hamle opp med både sjø og grov fisking. Utstyrt med en del ekstrautstyr og topp elektronikk i likhet med den forrige FISHERMANS FRIEND, bør den kunne tilfredsstille den mest kresne havfisker!

Båten er ventet til Norge i oktober mnd. Dermed vil den nok være på plass en gang rundt SKREIFISKET i 2009, hvis vær og kjøreforhold tillater det. Man skal vel ikke se bort fra at den nye båten blir døpt og sjøsatt i Drøbaksundet, som den første Arronet i Oslofjorden heller?  Lengselen blir til å ta og føle på så lenge !!!

Maken til denne, kommer opp for sesongen 2009.

10-dagers tur til Sørøya, 6. - 15. mai 2008

Endelig hjemme igjen etter en til tider jobbig og slitsom tur. Været var så absolutt ikke på fiskerens side alle dagene nå heller, men hva gjorde det, når jobbing var tidtrøyte og måtte gjøres!

Det ble jobbet mye for å få på plass ei flytebrygge i indre havnebasseng, bare 50m fra Fiskarboden. Da var det godt å kunne ty til gode venner og hjelpsomme sørværinger! Hva skulle en søring ha gjort uten disse personene?

Røyefisket på Sørøya ble en kamp mot naturkreftene , 8. - 18. april 2008

Etter 2300 km. for å komme opp til Fiskarboden, ble vi møtt med strålende sol fra skyfri himmel. Men vi hadde annet vær i vente!

De to første dagene var været perfekt, og solen skinnte om kapp med røyene som kom opp på isen. Alle under 500 gr. men flott stekefisk. Begge dagene fikk vi ca. 40 stk. og dette lovet bra for resten av uka. Den tredje dagen valgte vi et ørretvann inne på fjellet, da kom uværet som ødela for resten av turen! Det ble storm i kastene og sjøfolk vi snakket med fortalte at bølgene hadde slått over øyene utenfor moloen. De mente at bølgehøyden var mellom 10 og 15 meter høy på det værste!

Derfor ble det ikke mer fiske på denne turen, men noen bilder ble det tatt.

xxxxxxxxxx

SKREIFISKE på Sørøya 18. - 25. mars 2008!

Hva kan man si?  .....................

Av alle mine opplevelser med fiske, finnes det ikke maken til fisketur!  Ingen over, ...ingen ved siden!

"TEAM SKREI" , ble nok født i Breivikfjorden i disse vinterdagene. Det har aldri blitt tatt så mange og så store torsker, som det vi tok disse dagene. Nå skal det sies med en gang at fisken ikke ble øst opp på land, men den fikk svømme ned i dypet igjen etter at den selv fikk tid til å trykkblåse ut luften før den ble tatt opp de siste to - tre meterene under vann.

Alle mann fikk torsker mellom drøyt 21 kg. og opp til over 28 kg.!    Disse torskene ble tatt opp for middager, samt til noen fileer til hjemreisen!

Min største ble også ny PB. - 22,55 kg. Det vil si at Svenskepilken fikk kjørt seg skikkelig denne uka på Sørøya.

-"For når storfiskarn talar om, hvor store fiskar han får, .......da rekker armarna inte til ............."

Dette må bare oppleves !

xxxxxxxxxx

Utleiehytta på Sørøya har byttet navn fra Måsereiret og over til ................................. FISKARBODEN

www.fiskarboden.no

Kalkunfestivalen, en styrkeprøve mot vær og vind.

Vinden ble målt til hele 25 m/sek. på sitt meste i kastene. Noe som indikerer STORM. Den siste halve timen kom også sludd og regn. Det ble
vurdert å gå til land føre alle 5 timene var omme, men dette ble utsatt da det var mindre en 30 minutter igjen av fisketiden. Skipperen på Torøy var redd han ikke klarte å legge til kai ved brygga der vi gikk ut. Noe som siden førte til at begge båtene gikk inn for nødhavn i småbåthavna i Drøbak sentrum.
Det var 24 deltagere og 6 premier.
Jeg hadde kun 6,55kg. fordelt på 10 fisker, - 6 makrell/pir , 3 småsei, og 1 hvitting. Hadde disse 10 fiskene hatt en gjennomsnittsvekt av den seien som ble tatt ombord, hadde også jeg kjempet om en premie, fordi 10 fisk slettes ikke var dårlig denne dagen, men den gang ei. Skulle gjerne hatt fin sei i steden for piren.

xxxxxxxxxx

Jeg jobber for å få avklart lagringsplass for båt i vinterhalvåret oppe i ALTA. Dette med tanke på å ha egen båt i Sørvær på egen flytebrygge etter at snøen har gått.

Det er dårlig med innendørs lagerplass i Sørvær, derfor kan Alta være et greit sted siden tur/retur Østlandet blir uaktuelt på den tiden frost og glatte veier preger det ganske land.

"MÅSEREIRET"  oppe i SØRVÆR, er overtatt!

Måsereiret ble overtatt ved siste besøk på Sørøya nå i starten på september. De første gjestene har også hatt sitt opphold der etter overtagelsen.

Et samarbeid med de eksisterende fiskecampene er også etablert.

xxxxxxxxxx

Privattur til Titran på FRØYA.

Endelig hjemme etter en spennende , men slitsom tur til SØRØYA.

Det var en bra tur 6 mann fra Båstad Havfiskeklubb hadde denne uka. Det ble tatt flott torsk som tok vekta opp til 22,4 kg. Men under selve fiskekonken på Sørvær, ble dagene noe under pari. Vi skulle nok ha hoppet over festivalene og reist opp til fiskeplassen "ROSA" , disse dagene. Det var der de beste fiskefangstene kom denne uka. Noen bilder under bekrefter at vi tross alt ble fornøyde med vår tur.

Mine 5 største torsker denne uka, var på "bare" 15 - 15,85 - 16 - 16 - 16,10 kg.

( Full bildemappe fra Sørøya, vil bli lagt ut senere i sommer )

xxxxxxxxxx

23. juli 2007,  vil jeg ta med meg to mann samt "Fishermans Friend" ( min egen båt ) opp til områdene rundt Frøya. Da skal båtens elektronikk få prøvd seg. Det skal fiskes etter torsk og storsei, samt det som ellers kan tas på denne tiden av året! Kanskje kan vi finne en og annen lange også, men det får så være bonusen på turen.

Endelig kommer det snart en dag da turen igjen går opp til SØRØYA!

Torsdag, 12. juli, reiser jeg og 5 andre opp til Nordic Sea Angling på Sørøya. Alt på fredagen, dagen etter, er det fullt kjør med to-dagers konkurranse på øya. Det vil etter de to første dagene bli fisket etter kveite, torsk og stor-sei for min del. Vil gjerne pynte litt til på mine person-beste.

Siden nå også Nordic Sea Angling satser på en ny destinasjon ute på Skjervøy, har jeg allerede tinget meg en plass der til våren også. Det kan bli en spennende plass å fiske på!

Ellers så er en tur ut til Røst i 2008 et potensiellt reisemål, mens en tur til Sørøya i juli samme år , allerede er bestilt.

Med andre ord; planene er lagt for et stort fiskeår i 2008!

Frøya, ..... mai 2007!

Forventningene store , men resultatene uteble! Det ble ikke helt som forventet denne gangen.

Alle hadde hørt om og sett de store langer som ble tatt for et år siden oppe hos Fredric Kullin, men ville dette flotte fisket etter havets kjemper vedvare? -Nei, langene i megaklassen uteble helt for oss to norske pluss 9 dansker. Kjetil Langvatn ble med over til Frøya denne gangen, og fikk sin lange på 11 kg. som jeg ikke klarte å hamle opp med (ca. 4 kg.) Men til gjenngjeld tok jeg turens eneste kveite blandt alle 12 deltagere som hadde booket inn på de to båtene som fisket sammen, (uten å skrike ut vekta på kveita på første siden).

Det ble fisket opp 12 sorter fiskeslag på denne uka, noe som kan sies å være bra!

En av de danske fiskerne med turens største lange, 16,5 kg.

Flere bilder under HAVFISKE!

NM i Havfiske

Se også her:      Oscarsborg

Det var 136 påmeldte til NM!

Som NM-General,  -uten å fiske selv, kunne jeg bare gratulere våre egne medl. med fantastisk fiske!

Gro Anita Halstvedt og Arne Reitan gikk helt til topps i NM. I tillegg ble Arne beste fisker totalt uansett klasse. Og om ikke det var nok, .... ja så tok de to sammen hjem prisen for beste 2-mannslag også!

Et yrende liv ute ved bryggene før utror lørdag morgen i det fine været.

Og her poserer Stig Helland fra Bjørgvin HK, med sin vinner-lange på 9,05 kg. Tett fulgt av John Harald Haraldsen fra Fredrikshald HK, med en flott storsei på 8,28 kg.

Her ser vi Kommandant Øivind Sjuls  på Oscarsborg Festning, motta sin vell fortjente gave fra NM-Generalen, etter at førstnevnte hadde delt ut premier til vinnerne.

Båstad Havfiskeklubbs hjemmeside :   www.baastadhavfiskeklubb.no

De vil komme med flere bilder fra Norgesmesterskapet!

OSCARSBORG FESTNING I VINTERPRYD  -  januar 2007.

Sørøya i april, 2007

Når de helt store fiskene uteble der oppe i nord, ...ja da fikk man istedet et kvantum som ikke lignet sidestykke!

Og her kom plutselig torsken inn på grunnere vann. Da satte jeg et persolig beste på mellom 350 - 400 kg. PÅ 3,5 TIMER! ............... slå det!  Den første timen fisket jeg med en opphenger, resten bare med en pilk!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

For noen uker siden var jeg vitne til at en sel oppe i vannskorpa, rullet rundt og sloss med en stor torsk på noen kilo! Stedet var like ved fergeleia over til Oscarsborg Festning.

Det har skjedd en del ting i Oslofjorden det siste året, som ligger i grenseland til det en normalt opplever. Hva dette kan skyldes vites ikke, men noe tror jeg kan skyldes det varme vannet som har kommet inn fjorden. Den store gytetorsken har også i sterk grad glimmret med sitt fravær i vinter, sammenlignet med året før. Der imot har en del hai blitt sett og også tatt på fiskeutstyr!

Klubbtur i Drøbak, 17. mars 2007

Sten Fjellstad ble beste fisker denne lørdagen, med over 16 kg. og det uten å få sei på Mølla! Han hadde 6 fiskeslag iberegnet denne Lysingen på over 2 kg. Han har nå flere topplasseringer innen klubben vår.

Kjetil Langvatn er her med sine dubble sei, og ikke langt bak Sten.

Onsdag, 14.mars 2007.

Dagen da "fanden sjøl" passerte Oscarsborg!

Jeg skulle ut på borgen for å legge noen av de siste brikkene på plass for NM i Havfiske. Været var bra, med litt sol og lite vind. Kursen ble lagt på nordsiden av Oscarsborg, for så å legge til på baksiden, der bryggeplassen for NM også skal være

Da jeg kom midt-fjords, oppdaget jeg en 10-liters plastkanne som kom mot strømmen, på vei ut fjorden. Den ikke bare kom, men kom fossende på kryssende kurs av meg. Jeg stanset båten,som igjen seilte innover mot Oslo. Så satte jeg etter kanna og la meg på siden av den. Det vil si i 2,5 - 3 kn.s  fart. Da oppdaget jeg at det var en line festet til kanna. Jeg oppdaget at fergen på Oscarsborg var i ferd med å legge fra kai der borte på øya, og  dermed ville muligens krysse lina. Siden lina tydelig vis hadde hatt en god reise allerede da den passerte Oscarsborg, tok jeg en avgjørelse der og da. Eieren ville nok aldri finne den igjen om den fortsatte utover mot Moss. Den store firrer-kleppen ble hentet fram og jeg fikk huket den rundt tauet til kanna. Men farten måtte justeres i forhold til udyret i dypet.

Så fikk jeg dratt kanna inn til skutesiden og med et fast grep i tauet som igjen var knyttet til selve lina. Det bare dro og dro, noe som også rykkene indikerte på var kjempefisk nede i dypet. Det ble vanskelig å få dratt den litt opp slik at ryggen kunne rettes. Like etterpå, gjorde monsterfisken noen kraftige befriende rykk i lina. Da var det nesten en lettelse å kunne rette opp ryggen igjen, fordi den slettes ikke er god om dagen fra før.

Men, ....- det var som "fanden sjøl" hadde forsøkt å lure seg ut Drøbaksundet uten å bli oppdaget av undervannsbatteriet på Oscarsborg Festning! Det var bare det at en oppservant fisker reagerte på et "periskop" på overflaten. Så kan en jo underes på hva for et monster som hadde tatt en mulig sild på lina. Kunne det være en av mange haier som gjester Oslofjorden om dagen, eller var det ei diger kveite?

Svaret vil aldri komme for dagen. Det forblir i dypet!

xxxxxxxxxx

MONSTERKVEITE TATT MED BARE HENDENE!

Denne kveita ble fanget med bare hendene fra en lett-båt!

Deretter ble den heist opp på brygga med kran. Bare hodet veide 27 kg. Og hele kveita ble stipulert til ca. 200 kg. Vekta gikk bare til 150 kg!

Fangstmennene var: Tommy Nilsen og Steinar Andreassen og stedet var Akkarvik i NORD-TROMS.

xxxxxxxxxx

Her vises de 10 største torskene i kg. og hvor de er tatt!

Ingen tvil om at det er på Sørøya de største fiskene er å få. I tillegg er det desidert det stedet der en får flest store torsker på en dag.

Jeg har hatt to ukesturer dit opp i 2006, og har faktisk ikke tall på hvor mange torsker det ble pr. dag som var over 10 kg. Legger mann til en ca.-mengde på det man tror man fikk i sannhetens øyne, vil man nok komme opp i mellom 50 og 100, på en ukes fiske. Det være seg sommer som vinterfiske!

Merkelig nok har ikke norske havfiskere oppdaget hvilket flott sted og opplegg som finnes hos NORDIC SEA ANGLING .  www.nordicseaangling.se  Dette er helt klart det beste stedet jeg har fisket på, samt som en helhetlig fiskecamp, med det en får som en totalpakke ved bestilling!

3/10 - 2006.

Det ble 5 døgn oppe i  Nord-Trøndelag sist uke. Det ble tatt noen pene røyer og ørreter på mellom 1 - 1,6 kg.  Der er fisken storvokst og det fra mye klekking av larver og innsekter.

Disse tre bildene taler for seg:

Det sies at det går røyer på 3 - 4 kg i dette vannet. Min fisk  her var på 1 kg.

18/8 - 2006.

Kveiter tatt under Kveitecupen på Sørøya i august 2006.

1/8 - 2006.

Nye sneller fra SHIMANO, erstattet min nye type fra PENN m/digitalt telleverk.

Shimano Tekota 600LS m/meterteller og Shimano Torium 30.  - Sistnevnte har innsveiv på 6,2 : 1

30/4 - 2006.

Havfisketuren til SØRØYA i påsken ble en suksess!  (se stoff og bilder)x

Skrei fra Sørvær på Sørøya på Finnmarkskysten.

xxxxxxxxxx

***      Bla videre nedover her ........

ELDRE NYHETER
(klikk på link for å lese mer)

***

PERSONLIGE REKORDNOTERINGER:

Fiskelogg
rød = saltvannsfisk

grønn = ferskvannsfisk

sort = undermåls fisk

Denne loggen ble produsert 04.11.2005 09:17:24 av Fiskelogg v1.79, Copyright (c) 2004-2005, Arne B. Gismarvik
Fiskeart Vekt Lengde Dato/tid Sted Redskap Redskapsbeskrivelse Notater
Torsk 30,250   06.03.2010 13.05 Sørøya Svenskepilk 600 gr. Under skreifisket
Torsk 22,600   11.08.2006 12:00 Sørøya  Svenskepilk  400 gr.
Kongelaks 13200 106 17.06.2005 13:00 Lake Kreek i Alaska. Flue Sort/Lilla flue som "sleper" m. blysøkke i elva.
Kongelaks 13000 110 20.06.2004 17:00 Cool Creek i Alaska. Sluk
Sei 11600   15.07.2002 12:30 Laukvik i Lofoten Sort Gummimark
Sei 10500   09.07.2001 12:30 Laukvik i Lofoten Gummimark
Torsk 10000   29.03.2003 12:30 Svollvær i Lofoten Pilk med makrellagn   Nr. 4 VM - i Skreifiske 2003
Gråsteinbit 9530   09.06.2002 15:00 Jeløya Moss, Oslofjorden Pilk agnet med makrell   Størst fisk i Fjordfestivalen.og i Østsidecupen 2002.
Torsk 9000   15.07.2002 00:00 Mausundvær Pilk   Størst fisk på klubbmesterskapstur 2002
Torsk 8883   12.07.1998 12:00 Bergen Pilk     Nr. 5 - NM i Bergen                  1998
Gjedde 7500 101 09.06.1984 21:00 Ørje Abu Hilo, wobbel Rød / Hvit
Brosme 6500   09.10.2002 13:00 Sortland i Vesterålen (Lofoten) Pilk agnet med makrell
Pigghå 5500   15.07.2005 11:00 Mausundvær Spansk blekksprut agnet med makrell
Lyr 4500   10.07.2003 13:00 Andenes Gummimark
Lange 10000   10.07.2006 17:15 Mausundvær Pilk agnet med makrell
Breiflabb 3400   14.07.2005 10:00 Mausundvær Bom med sleper
Hyse 3000   17.07.2003 13:00 Mausundvær Gul flue, agnet med kunstig agn
Røye 3000 65 10.09.1991 07:00 Lelung, Vermland, Sverige Sluk Møresilda i GULL
Regnbueørret 2800   13.10.2000 11:30 Opalaelva på Kamchatka i Russland Sluk Kobberfarget
Hvitting 2300   29.03.2003 13:00 Svolvær i Lofoten Gummimark   Tatt under VM i Skreifiske i Svolvær. 2003
Brasme 2000   20.05.1987 20:00 Høgsjøen i Vermland, Sverige. Wobbel
Uer 2000   16.07.2003 11:00 Mausundvær Gummimark
Brunørret 1600   09.07.1989 14:00 Myrpytt v/ Akksjøen. Spinner       PanterMartin       Sort / Gul
Brunørret 1400   09.07.1989 14:10 Liten myrpytt v/ Akksjøen. Spinner       PanterMartin       Sort / Gul
Vassild 1300   08.06.2000 13:00 Mølledypet i Drøbakk Selvlysende fluer
Kveite 24100   16.07.2008 15:00 SØRØYA Shadd-jigg blå.....