LAKSEFISKE

”EVENTYRFISKE” på Kamchatka i Øst-Russland
i 2000

Søndag 10. september 2000, vil alltid bli husket som en av de største opplevelsene jeg noen gang har begitt meg ut på.

Vi var 6 karer som bodde mellom Trondhjem og Mysen, som hadde fått i stand en gedigen fisketur til Kamchatka i Øst-Russland. Der nærmeste nabo var Alaska på den andre siden av Berringstredet. Vi skulle være borte i 10 dager.

Avreisen var fra Gardermoen og gikk til Moskva. Der ble vi møtt av en guide som loset oss forbi de tetteste køer og heftelser på flyplassen. På utsiden sto en buss og ventet på oss. Det vil si, det var også med en gruppe på 5 elgjegere som skulle bort for å jakte de store dyra med 30 – 45 tagger i skovel-horna.
Vi ble kjørt til et stort hotell i sentrum av Moskva, bare en liten spasertur fra ”Den Røde
Plass.”
På kvelden, etter en kjapp dusj på våre enkeltrom, tok guiden oss med på en alle tiders middag der alt lå i prisen på turen. Kvelden og deler av natten gikk med til et besøk på en svensk nattklubb på det ”Glade Hjørnet”
Neste morgen ble vi igjen hentet av bussen og kjørt ut til en av de tre store flyplassene utenfor Moskva. Nå gikk vi om bord i flyet som skulle ta oss med over hele Russlands lange kontinent. Turen varte i 8,5 time. På denne turen mistet vi en hel natts søvn, fordi vi kjørte mot sola og 11 tidssoner.
Da vi så landet på flyplassen i Petropovlovsk på Kamchatka-halvøya, 15 000 km. fra Gardermoen, lurte vi egentlig på om vi fortsatt befant oss i nåtid eller på 1950-tallet.
Riktig nok var det bare 10 år siden Kamchatka åpnet sine grenser ut i verden, men alikevell.
Hele flyplassen var omringet av militært forsvarsverk og rakettutskytningsramper.
Vi måtte selv lete etter det bygget som var ”annkomsthall”, det kunne nesten ha vært et uthus på en norsk bondegård!

All bagasje var kommet med helt fram. Det var bare å gå ut for å møte Anstein Østbye som avtalt. Etter en solid brifing, ble vi fordelt på biler som skulle ta oss med på en 30 minutters biltur opp til noe som skulle være en ”helikopterbase”. Etter et par kilometer på noe som var verre en et nypløyd potetjorde, var vi fremme.!?
Fire helikoptere sto i en åpen lysning. Tønner med drivstoff sto ved siden med påkobblede slanger.
Du verden for primitive greier!

Her fikk vi servert det første måltidet sammen med et par kopper med vodka , til frokost.
Vi fikk senere lesset inn alt utstyr og proviant. Det skulle vise seg at det også skulle være med materialer til en bjørnekoie i helikopteret. Propellen tok av og etter en time samt 200 km., lander vi fremme ved vår base camp. Denne lå bare 20m fra elven Opala, som renner ut på vestkysten av Kamchatka, i det Okhotske Hav, nord for Japan.

Jeg var den raskeste til å rigge fiskestanga og bega meg ned til elvebredden. Etter bare 9 kast, satt den første laksen på sluken. Det var en shum-laks på 4 kg.
Georg, som var ekt trønder, fikk sin første på det første kastet. Han dro den baklengs inn etter at fisken var huket i sporen. Han trodde det derfor var en storing på gang, men den gang ei. (ca. 4 kg.)
Snart hadde alle gutta snøret i elva. Den ene laksen etter den andre ble tatt opp. Slik gikk den første dagen i campen.

Hytta vi skulle bo i, var ikke bygd de siste åra, men grei nok til vårt bruk. Det var kjøkken og oppholdsrom, samt to soverom med fire senger på hvert rom. Ellers var det ei bastu-hytte og utedo samt hytte til de 5 russerne som var med for vår komfort.
Ei var kokke samt flink visesangerske.
Ei var fiskebiolog, samt hjalp til med mat m.m.
En var fyrbøter, da alle rom hadde vedfyring. (vi var der i midten av september)
To var båtførere.
Neste dag reiste vi oppover elva ca. 1 times kjøring til vi fant en yppelig fiskeplass for regnbueørret. Her var den storvokst og jeg tok min største på 3 kg., mens den største som kom på land den dagen var på 3,5 kg.
Det ble også tatt en del sjørøyer på opp til 1 kg. På hjemveien ble det skutt en del ender, slik at andesuppa ble i ”boks”. Vi fikk også se ei bjørnebinne med to unger langs elva.

Det var 6 mann av oss som fisket i 6 dager.
Resultatet ble ca. 80 fisk pr. mann i gjennomsnitt. Vi mistet nok det dobbelte!
Totalfangsten ble dermed ca. 480 landede fisk!!
Hvorfor det ikke ble tatt større fisk enn 6 kg., skyltes at vi ikke reiste før i sesongen.
Men jeg var borte i noen riktig store, ja som faktisk rettet ut krokene!
Det er ukjent om det finnes andre steder i verden der du har mulighet til å få 9 slags fisk i elva samtidig på en tur, og at alle er av edelfisk?
I Alaska kan du ikke dette !
Vi fikk; sølvlaks, pukkellaks, rødlaks, shumlaks, sibirsk røye, sjørøye, regnbueørret.
I tillegg fantes det både brunørret samt harr litt lenger opp i elva, men dit opp reiste vi ikke denne gangen.

Dette var en fantastisk villmannstur for glade sportsfiskere på et sted der det aldri før hadde vært fiskere fra vesten. Vi var faktisk de første som fikk fiske i denne utrolige elva.
Arne Nævras fjernsynsfilmer ble laget i nettopp det distriktet i etterkant.

Hytta vi bodde i ble brukt av en pelsjeger som var stasjonert der året rundt. Han sendte vi inn til sivilisasjonen med helikopter mens vi brukte hans ”hyttetun”! Han fikk det meste av all den fisken vi tok opp, og som ble saltet ned i tønner.

Alt var planlagt og tilrettelagt.
Alt var med i prisen for turen som avtalt.
Alt var fra Gardermoen tur/retur

NB! Planlegging på en ny tur bortover  i 2007, er nå ferdig.

Se også under : Nye turer
Er du interessert ?
kontakt:
odegil@online.no

xxxxxxxxxx

Cool Creek i Alaska
2004
Det ble ALASKA sommeren 2004 !

KONGELAKS fra Cool Creek, Alaska.   Foto: Odd L.

Egentlig skulle jeg ha med meg en barndomskamerat og fiskekompis fra Kolbotn, men siden han ikke kunne ta sommerferie utenom fellesferien i år, ble det til at jeg ikke klarte å vente. Jeg måtte bare reise i år. Dermed blir det nok en tur til Alaska også til neste år på samme tid.
( 12 – 27. juni )
Turen gikk fra Gardermoen til Frankfurt i Tyskland. Der traff jeg to dansker som også skulle til samme elva som meg., nemlig til COOL CREEK.
Det var bare vi tre som skulle få fiske i denne elva i år. Det var ikke flere påmeldte gjennom den danske turopperatøren. Flyet fra Frankfurt og over til Anchorage i Alaska, tok ca. 10 timer. ( over Nordpolen ).

Vel fremme, bodde vi på Parkwood Inn. I to netter lå vi her før en tur med småfly førte oss ut til bestemmelsesstedet. Vi hadde leid oss inn i en tømmerhytte der det var plass til 8 –9 mann. Derfor var vi heldige som bare var tre karer som kunne råde over det meste og beste.
Elva Cool Creek lå ca. 20 km. lenger in i landet, slik at vi hadde en SURBURBEN 4x4, til disposisjon. Jeg ble sjåfør på denne i de 10 dagene vi var der ute.

Vi skulle fiske etter den store KONGELAKSEN, noe ingen av oss hadde gjort før.
Vi fikk en dårlig start, da vannstanden i elva var lav. Etter tre dager kom det snø i fjellet og regn hos oss, da steg vannet til det normale. Da kom også laksen opp i elva. Den hadde stått ute ved munningen og ventet på å gå opp ved mere vannføring.
Jeg hadde hatt stor laks på kroken flere ganger, men hver gang vant fisken over fiskeren. Og det vil si at det er ikke gitt at det bare er å hale i land en diger kongelaks. – Å nei, den kjemper til det siste og setter fart nedstrøms så det skriker i snella. Å løpe 100 m. ,- ja det må en regne med. Enten røyk knuten, fisken slet seg av kroken eller du var heldig og dyktig som klarte å temme den. Dessverre ble det til de to første variantene som seiret flest ganger!
De to største veide like mye, - 13 kg. – men min ble kåret til den største ( 110 cm.) siden den var 10 cm. lenger enn den andre. Dermed fikk jeg også turens RØDE T-SHIRTS.

Det ble tatt en del kongelaks i de dagene vi var der, ikke mange, men nok spenning til at turen var verd sine 25 000 kr. + + +. Elva var noe grumsete og brun, siden den gikk i jord og leire.

En dag vi lå til sengs og sov på dag tid, ca. kl. 1330, da våknet vi av at tømmerhytta holdt på å rase sammen. Vi falt nesten ut av sengene våre og hadde problemer med å stå på gulvet. Alt skranglet og klirret, knaket og buldret. DET VAR ET KRAFTIG JORDSKJELV!
Vi løp ut av hytta. Det sto på i 15 sek., så stillnet det like brått som det startet.
Det var skremmende nifst! De fastboende i nærheten bekreftet at det var det kraftigste de kunne huske å ha hatt der. Ting falt ned fra veggene. Klokken 24.00 en natt, fikk vi motorstopp i skogen. Da kom bamse brakar på besøk! Han ble ikke ønsket velkommen og gikk videre etter hvert.

En annen dag dro vi på en safaritur innover i det ukjente. Det endte med et barbesøk vi ikke hadde ventet oss på de kanter. Hyggelig det!

Vi hadde noen hyggelige kvelder i Anchorage, med både snipp , snapp , snute, mens noen måtte få kompasset i rute ...for ikke å sove ute. - ja , ja, det er alltid så hyggelig ”ute”!
Ute på tur , aldri sur!
Dette får være kort-varianten.

Under flyturen over Alaska på tilbaketuren, fikk vi se en voldsom skogbrann som spredde seg over flere mil inne i ødemarken litt nord for Fairbanks.
Det ble filmet og fotografert på hele turen, så det blir nok underholdning for han far i de sene høst og vinterkvelder. Det er allerede planer for en ny tur over til Alaska neste år, men da til et annet sted med nye muligheter.

DETTE VAR EN STOR OPPLEVELSE!

Laksefiske i Cool Creek, Alaska. Her har jeg min og gruppas største på turen, en kongelaks på 13 kg. og 110 cm.  Fiskeplassen var inne i ødemarka, men vi bodde nede ved havet.  (Foto; Ib Ove Hansen)

Hva skal man si til denne laksetettheten i by-elva i Anchorage, Alaska? De største var mellom 20 - 30 kg!

Og da var det kanskje ikke rart at tettheten mellom fiskerne var som her på bildet.

Lake Creek i Alaska 2005

Det ble en ny tur over til Alaska dette året. Hadde man fått mersmak på stor fisk, ja så stopper ikke lysten sånn med en gang. Starten var midt i juni og det skulle fiskes etter kongelaks i år også.

For ikke å gjenta seg selv fra første tur i 2004, skal jeg her hoppe over en del plankekjøring av turen. Det mest dramatiske denne gangen, var ikke når snøret røyk på en nærmere 30-kilos laks da denne slet av, men -  når vi fikk uventet besøk av en GRISLIBINNE med unger midt inne i teltleieren kl. 04,00 om natta!  Vi hadde bjørnevakt som rullerte hvert døgn og takk for det! To ganger ble bjørn oppservert rundt teltleieren vår, men de ble skremt vekk og forsvant, eller la på svøm over elva. Men en natt ble vi vekket av at vakta slo alarm med "bøtter og spann". Vi våknet opp av et forferdelig leven og visste med en gang hva som var på gang. Jeg selv hadde en fløyte hengende i taket på teltet og derfor lett å få tak i. Jeg blåste det jeg var kar om, mens de andre for ut av teltet med øynene halvt igjen av trøtthet. Da vi så på utsiden ble møtt av de andre som kom løpende , skjønte vi at noe alvorlig var på gang.

I tussmørket kunne vi se en stor GRISLIBJØRN reise seg opp på to ben og skrike! I neste sekund kommer to bjørnunger løpende mellom oss og teltene, på vei opp til sin mor. Når barna nådde opp til henne, gikk hun ned på alle fire igjen og de bare forsvant inn i buskene som omga teltene våre.   Kunne det virkelig gå an å ha så mye flaks som i denne situasjonen?

Da vi så kom litt til oss sjøl igjen, manglet det en mann! Vi ropte og lette men ingen Gunnar var å se. Først da jeg gikk inn i teltet mitt for å hente en lykt oppdaget jeg Gunnar. Han hadde riktignok hørt bråket, men hadde tenkt som så at blir det ille, ja så fikk også han stå opp og gå ut av teltet.  Tankene mine gikk med ett til et refreng jeg hadde hørt på reiseradioen hjemme en gang for mange år siden; - "BARE HOLD DEG ROLIG, JA BARE HOLD DEG KALD"!

Min største laks ble på 13,20 kg. Men jeg sto ved siden av en amerikaner i elva der vi var, som tok 3 kongelaks på en dag og de var på 24 - 25 - og 29 kg.!

Da vi etter 16 dager i Alaska kom hjem og fikk summet oss, tikket det inn en e-mail på min pc. Der kom en melding fra danskene vi reiste sammen med og som inneholdt nyheter fra nettopp Alaska. Det sto skrevet om to personer som var drept og halvveis spist av en bjørn i det området vi hadde befunnet oss i, og litt senere fant jeg bildene på internet.  -  Fy  f..n til bilder det var!  De var drept mens de lå i soveposene sine, ja av det som var igjen om man kan tenke seg en slik situasjon!

Noen bilder fra vår tur ligger også på sidene; "LAKE CREEK"

Denne kongelaksen ble tatt i Lake Creek, mens vi var der. Tysk-Amerikaneren hadde lyst til å vise oss den!   Vekt: 22.2 kg. Foto: Odd L.

Laksefiske i Lake Creek, Alaska. (fantastiske fiske-fileer) Vekt: 18 kg. Foto: Odd L.

Her er turens to norske deltagere, Gunnar Haulan vinker farvel ved avreise fra Gardermoen. Foto: Erik Vege

DRØMMEN .......

Enten det er saltvann eller ferskvann, ja så drømmer vi om de virkelig store fiskene en vakker dag!