Havfiske

Sørøya, 8. - 15. mai 2008

Etter at skreien gikk ut etter gytinga, ble det nå et vakum , der torsken til tider uteble, eller riktig var at den bare sto et stykke lenger ut fra kysten. Vi , ... Halgeir Bredesen og jeg, ble nødt til å reise helt ut på Ryggen og Sildbåen o.l. for å få fisk. Den store torsken var ikke inne i det hele tatt, men etter noen dager skjedde det noe. Ekkoloddet ble helt rødt av fisk og de store var på vei tilbake.

Bildet : Her sees en torsk på 15 kg.

Halgeir fikk sin livs opplevelse en dag vi lå litt langt nord for øya. Vi fisket på ca. 60m, da det gikk på ei kveite i megastørelsen! Den dro ut sena av snella, som fort fikk justert bremsen, nesten til bristepunktet. Kveita fro ut som om intet var skjedd, og la seg godt til rette nede på bunnen. Etter det gikk den rykkvis langs bunnen, men lot seg ikke løfte opp. Etter ca. 20 min. var han så sliten at jeg overtok stanga hans . Vi hadde nå bestemt oss for at registrering av rekordfisk, skulle vi bare glemme, om vi bare fikk se uhyret! Sjansen for at jeg alene kunne få ombord et slikt beist var nok lik null, da han ikke kunne slippe stanga og ta del i kleppinga.   Etter nye krefter ved stanga til Halgeir var vi litt opptimister men han i den andre enden av snøret hadde tiden og kreftene på sin side denne dagen. Etter 40 minutter, var det slutt. Pilken løsnet i munnen på kveita og jeg kjente at den raspet seg løs i det det skjedde.  SÅ SNIPP SNAPP SNUTE, JA SÅ VAR DET EVENTYRET UTE!   ...............men for en opplevelse det var for oss begge! Ingen av oss hadde tidligere hatt bekjenskap av ei så diger kveite noen gang. Den klarte under kampens hete å dra oss i båten etter seg i følge kartplotteren!

Bildet : Her kjemper Halgeir med monsterkveita, mens på ekkoloddet sees kjempestimer av fisk oppe i vannet. Det var oppunder stimen at kveita gikk å beitet da det gikk på pilken hans.

Bildet : Denne Aronettbåten  23fot, med 135 hk. Hondamotor,ble brukt under fisket og er lik den som Båstad Havfiskeklubb skal bruke under sin jubileumstur på Sørøya i juli. (En fantastisk dyktig fiske/sjøbåt)

Den siste dagen på havet, ble den siste der oppe også. Da var det min tur til å få bekjenskap med ei kjempekveite. Stedet var Bullen, en avmerket topp vesterut i havet. Hele kjøret ble reprise av den vi hadde bekjenskap med noen dager tidligere. Bare det at nå røyk den av kroken etter 5 minutter. Denne dagen ble en seier for de som elsker Sørøya og fisket der oppe. Mengder av torsk, mye hyse, noen mindre langer , uer, sei og småkveite som ble tatt.  Vekta stoppet denne gang på 15 kg., men etter at vi kom hjem pratet jeg med Jimmy Andersson som driver Nordic Sea Angling, og han fortalte om en torsk på 31,2 kg. som ble tatt etter at vi reiste hjem.

Bildet : Her er Halgeir i ferd med å filitere torsk som skal fryses ned og skal havne på middagsbordet.

Nå blir det bare å vente til 17. juli, og neste tur!

Seifiske på frøya, 23. JULI 2007

Endelig fikk Fishermanns Friend ukjent farvann for baugen. Det ble 4 døgn med fiske i fokus. Det var bare det at alt gikk ikke slik en hadde håpet på. Alikevel fikk vi alt på plass og turen ble en suksess på havet. Selve fisket startet litt beskjedent, men tok seg opp for hver dag som gikk. Det toppet seg siste dag, etter en samtale med Fredric. Vi traff på fin sei, og de kunne vi fylle båten med om vi hadde hatt frysere nokk hjemme!

Børre Chr. Børresen viser stolt fram noe av dagens fangst.

Hallgeir Bredesen sløyer fangsten på vei inn til havna på Titran.

På kort tid fredagen, tok vi ca. 160 kg. med slik sei som på bildet.

Det tungvinte var at vi måtte tilbake til Hitra for å få båten opp og ned av vannet, da den "naturlige" slippen ikke var renset for store steiner.(gjelder båter med kjøl) Da vi kom tilbake med båten for oppløft igjen, sa folk på verkstedet at eieren hadde tatt sommerferie, ...... og "DER STO VI".    Etter noen telefoner og rundtur i nabolaget, fant vi tilfeldigvis kranføreren som hadde tatt ferie!! Snakk om flaks!

Langefiske på Frøya, mai 2007

Fredric Kullin, skipper på MS Gottland.

Svensken Gabriell var guiden vår, samt en av de danske deltagerne, med hver sin fiskeart.

Kjetil viser her fram sin nye klubbrekord på Skjellbrosme, samt sin største lange som sees under.

Flere av danskene fikk tatt storsei siste dagen på Frøya.

En mager trøst var det at dette ble turens eneste kveite tatt denne uka!

Her ser vi båten "TITRAN", som er helt lik båten til Fredric. Bare det at denne er en drøy meter større. Det er svigerfaren til Fredric som eier og kjører denne. De to kjører fisketurer sammen en del av året, i hver sin båt.

Sørøya, 18. april 2007

Bildet: "Tyskern" som han ville bli kalt, sammen med guiden Thomas, ombord i guidebåten. Se det flotte været denne dagen!

Svenske  Andreas Rylander i Team Lord i Borås,  var nr. 4 i Sverige, som har klart å lure en Flekksteinbit på kroken.

Til slutt måtte jeg innse at en torsk på 16 kg. var fin fisk denne uka!

Været var til tider hardt, så vi fikk en og en halv dags landligge. Da var det godt å få de fiskene vi fikk senere når vinden løyet.

Sørøya, 10. august 2006.

Fiskene som ble tatt denne uka oppe på Sørøya i Finnmark, lå ikke noe etter for fisken som ble tatt under "SKREIFISKET" i vinter! Det ble en fantastisk uke, med bare en "liggedag". Stortorsker over 20 kilo sto til tider i kø, og kveitene var bitevillige som bare det!

Mine to torsker på en time. Den første på det aller første nedslippet, med "Svenskepilken" på 400 gr.                       ( 20,6 kg  og den siste på hele 22,4 kg., ble bløgget, ...og 5 timer senere veid på land )!

Personlig rekord ble det satt på denne kveita, med vekt på 10,9 kg. Denne tok på en gummijigg.      Denne var faktisk den første kveita som noen gang er blitt registrert tatt ute på nettopp KVEITEGRUNN!

xxxxxxxxxx

Mausundvær , 10 - 16. juli 2006.

Kjetil Langvaten med en god torsk på noen kilo under prøvefisket.

"Bigfish Larsson" - slo til igjen under prøvefisket, men måtte se langt etter de store under konkurransene.

Da stormen raste som verst, ble fisket avbrutt og båtene beordret til kai. Sikkerheten kom i første rekke.

2006 - Påsken på Sørøya

Turen startet Skjærtorsdag etter en ufrivillig "høydare" hva flystreiken angikk. På flyplassen i Alta sto det en buss og ventet på oss 6 nordmenn, samt 10 svensker, alle besatt på å virkelig ta stortorsken oppe i nord.

Etter en buss og fergetur enda lenger nordover, var vi fremme i Sørvær ca. kl.19,00 på kvelden. Bussen stoppet ved den lokale butikken, og eieren hadde låst opp dørene for oss denne "røde helligdagen" i Norge. Her gikk det med en halv times tid til innkjøp av div. mat og drikke til alles behag. Det fantes bare denne ene butikken her i Sørvær, et sted der det kun bodde ca. 200 mennesker. Butikken hadde mat, drikke, solfaktor, regntøy, samt en god del fiskeutstyr. ... Ja hva mer skulle en trenge her oppe på en slik utpost, der livet besto av å overleve, kun på havets fiskeressusser? Deretter kjørte vi en liten kilometer bort til stedet vi skulle bo på.                                                                                                      Rommene vi fikk utdelt var fine tomannsrom. Felleskjøkken var det i hver etasje. En flott bar med mulighet for kjøp av husets pizza, fantes også.

En gjennomgang av båter og utstyr, fikk vi på kvelden, slik at alt skulle ligge til rette for å reise ut på havet tidlig neste dag. - Men neste dag besto dessverre av kraftig vind. Vi prøvde oss riktig nok ved å gå i båtene og kjørte sørover, men måtte snu, da sjøen reiste seg alt for mye. Dermed dro vi nordover forbi "Murmansk", som lå inne i fjorden. Da vi så rundet neset og Sørvær forsvant, skjønte nok de fleste av oss, at dette ikke var vær for landkrabber som oss, i små åpne båter. Jeg hadde ikke snøret i vannet og insisterte på å snu før vi ble tatt av en stor bølge. Tiden var ikke inne til å diskutere her ute. Vi måtte bare se å komme oss tilbake til havna fortest mulig, ...og vi klarte det selv om vi måtte kjøre på lavgir mot de frådende bølgene i ca.3 sjømil. Vi hadde da vært ute i 16 sek./m. Denne dagen gikk så med til å ligge på land å lytte til Jimmy og andre væroppservasjoner på tv. Tror en normal grense ligger på ca. 8 sek/m.

Da så lørdagen kom, var alle klare for å prøve fisket. Alle båtene gikk ut, noen nordover og noen inn til ytterst i Breivikfjorden i sør.

Når vi så ble kjent med de lokale, gode fiskeplassene for skreien, ja da kom den ene store etter den andre ombord i båtene. Det ble satt flere nye personlige rekorder i løpet av disse dagene som fulgte. Jeg slo min gamle rekord, (16,18 kg) to ganger denne uka. Begge de to nye ble tatt på en times tid en av dagene, og lød på 16,30 og 17,50 kg.  Det ble tatt ca. 200 kg. fisk om dagen pr. mann og 95% var stor torsk over 8 kg. Den lengste turen med småbåt, ble på 22 km. en vei, over åpent hav bort til utsiden av Hasvik og Skipperneset. Der sto det mye sei i 2-kgs klassen. Der gikk også stor torsk på 15 kg.

Vi hadde med vekter ombord, og all fisk som ble veid og ikke holdt rekordvekt, ble satt levende ut igjen. Rekordfisker ble veid inne på land der en vekt hang inne i hus på brygga. Noen av dagene hadde vi en avtale med f.eks. redningsskøyta, som gjerne ville ha litt fisk, og det fikk de, som her på bildet.

Det ble fint vær resten av turen, og vi fikk en alle tiders opplevelse der oppe i nord. Dette også takket være Jimmy og Tor , som sto for et prikkfritt arrangemang. Turen kan anbefales videre, og vi i Båstad Havfiskeklubb har planer om nye turer opp til Sørøya ved senere muligheter. I skrivende stund overveier jeg faktisk å reise opp igjen allerede nå i sommer!

Når man så ser på alle 98 bilder fra denne turen som ligger under "BILDER" her på hjemmesiden, ja da skjønner man hvorfor!

historier:

Bak dette skiltet, skjuler det seg et rom som har; .......

Minner for livet ...

Litt premier har det blitt på de årene jeg har deltatt på havfiske. De fleste premier er kommet etter at stor fisk er tatt på land. Jeg hater nemlig å bytte kroker og takkel. Jeg liker å gå etter de store og er vel litt preget av det. Men det er jo aldri for sent å snu?